den 3 september 2025

Svenska hushåll äter mer frukt och grönt

Foto: Canstock, arkiv.

Under det första halvåret 2025 ökade försäljningen av frukt och grönsaker med 1,6 procent jämfört med samma period 2024. Därmed har svenska hushåll ökat sina inköp sex kvartal i följd – en tydlig trend som pekar mot en långsam men stabil återhämtning i konsumtionen.

Det är glädjande att vi sätter en uppgång under flera kvartal. Att fler väljer och grönt är positivt både för folkhälsan och för branschen. Det tyder på en viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft börjar återhämta sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det andra kvartalet 2025 ökade försäljningsvolymen för frukt och grönsaker med 0,4 procent jämfört med samma period 2024, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

- Den positiva tillväxten under det andra kvartalet innebar det sjätte kvartalet i rad med ökade volymer. För att nå Livsmedelsverkets rekommendation krävs däremot att den här uppåtgående trenden håller sig under lång tid framöver, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Syftet är att följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag kan uppnås.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det andra halvåret, samt helåret, 2025 publiceras i januari 2026.

Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Coop Xtra, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel. 


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att visas


Annonser