den 23 oktober 2017

”Sockrar vi ihjäl” våra barn?


Ställ dig vid en mejeridisk i en livsmedelsbutik och iaktta familjer med barn i 4-5-årsåldern som närmar sig. Vad händer? I fyra fall av fem så rusar barnen till hyllan med de glada förpackningarna i ”tahöjd”. Längs ner i hyllan finn nämligen yoghurten med roliga tecknade figurer på förpackningarna eller småflaskor som är formade som kul figurer som man kan leka med när man har ätit upp innehållet.

Något att uppröras över? Nja, hade det inte varit för att ungefär hälften av yoghurtförpackningarna innehåller 8–9 procent tillsatt socker, nästan i paritet med Coca-cola, hade det väl inte varit hela världen.
Trots att två tredjedelar av föräldrarna i Konsumentföreningen Stockholms föräldrajury är motståndare till att livsmedel som flingor, kex och yoghurt marknadsförs direkt till barn.
I tio års tid har vi granskat livsmedel som riktar sig till barn oräknat chips, läsk och glass. Fem rapporter har vi gjort.

Fördubblat barnsortiment
För tio år sedan fanns det 55 produkter i barnsortimentet. I dag finns nästan det dubbla, 97 stycken. Nu finns knappt några leksaker eller annat i paketen och inte heller på internet marknadsförs barnlivsmedlen med spel och lekar. Det goda har den svenska och internationella debatten om ”inbyggd och oidentifierad reklam riktad till barn” medfört.
2005 innehöll nio av tio flingor över 30 procent socker­arter och snart sagt varje paket innehöll någon leksak, CD-romskiva eller annat kul. I dag är det bättre. En av fyra flingor innehåller över 30 procent socker. Betydligt mer än vuxensortimentet, och illa nog tycker vi.

Läs hela artikeln här >


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att visas


Annonser