den 12 december 2025
Så kan tvångsåtgärder minska inom psykiatrisk vård och institutionsvård för barn och unga
Det finns interventioner som kan minska användningen av tvångsåtgärder i både psykiatrisk vård och institutionsvård av barn och unga. Dessa interventioner syftar till att skapa en vårdmiljö som präglas av samarbete och stödjande relationer. Detta sker genom förändrad organisatorisk kultur och ökad kunskap hos personalen och ledningen. I en sådan miljö ges personalen bättre förutsättningar att förstå och bemöta barnets svårigheter samt att tillsammans med barnet hitta lösningar utan att använda tvång. Det visar en systematisk översikt som SBU har gjort.
Uliana Hellberg
Projektledare SBU. Foto: Magnus Glans/SBU.
Astrid Moell
Barn- och ungdomspsykiater.
Användningen av tvångsåtgärder är på flera sätt och kontroversiell fråga, då det innebär en konflikt mellan individens rätt till självbestämmande och samhällets ansvar att skydda och vårda de som bedöms inte kunna ta hand om sig själva.
Inom ramen för ett regeringsuppdrag har SBU tagit fram en systematisk översikt över forskningsläget som visar att det finns interventioner som kan förebygga och minska användningen av avskiljning, snabbhållning eller snabbspänning vid akuta situationer i både psykiatrisk vård och institutionsvård av barn och unga. Dessa interventioner kan även leda till kortare vårdtid och färre självskador.
– Interventionerna handlar om relationer och bemötande samt organisation och ledarskap. De bygger på en värdegrund som erkänner barns och ungas delaktighet, främjar stödjande relationer och en trygg vårdmiljö, samtidigt som de erbjuder personliga redskap och stöd för att agera medvetet och förebyggande. Detta är aspekter som är viktiga för barns, ungas och personalens perspektiv, säger Uliana Hellberg, projektledare vid SBU.
På individnivå omfattar interventionerna bland annat att barnet tränas i att hantera svåra känslor, gemensam planering och problemlösning tillsammans med barnet, samt kamratstöd.
– Viktiga organisatoriska aspekter omfattar bland annat ledningens stöd för förändringsarbete, bland annat genom att minska användningen av tvångsåtgärder, utbildning och kontinuerlig handledning till chefer och personal.
De omfattar även samarbete mellan personal samt med barn och familjer och systematisk uppföljning och övervakning av följsamhet till interventionen, säger Astrid Moell, barn- och ungdomspsykiater, BUP Heldygnsvård, Region Stockholm, en av de sakkunniga i SBU:s rapport.
Totalt inkluderade 36 artiklar i rapporten där studierna genomfördes i USA, Kanada, Australien och Europa. Inga välgjorda studier om hälsoekonomi identifierade.
Källa: SBU - Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.