den 2 december 2024

Ny forskning om motorisk utveckling hos barn med och utan autism

Tidigare forskning visar att motoriska svårigheter är vanliga hos barn med autism, men orsakerna är inte helt klarlagda. Ny forskning ger en bättre förståelse för hur motorisk planering utvecklas hos dessa barn. Foto: Canstock, arkiv.

Anna Bäckström, doktorand vid Umeå universitet, har undersökt motorisk planering hos barn, med fokus på skillnader mellan barn med och utan autism. Hennes avhandling ger nya insikter om motoriska svårigheter och hur de kan förstås ur ett utvecklingsperspektiv.

Anna Bäckström

Doktorand. Foto: Umeå universitet.

Motorisk planering handlar om förmågan att förutse, planera och anpassa rörelser för att utföra en handling. Genom studier där barn fick greppa, rotera, flytta och passa in en halvcirkelformad pinne i olika mål har hon undersökt hur barnen planerar och utför sina rörelser.

Resultat:

Motoriska svårigheter hos barn med autism. 

Barn med autism hade ofta svårigheter med motorisk planering, vilket resulterade i längre tid och fler justeringar för att utföra rörelser.

Påverkan av arbetsminne och begåvning.

Svagt arbetsminne och lägre generell begåvning hos barn med autism ökade behovet av justeringar och påverkade hur tidigt de kunde anpassa rörelserna. Generell begåvning påverkade hur tidigt i rörelsen barnen anpassade föremålet till målet.

Åldersrelaterad utveckling. 

Motorisk planering förbättrades mellan 6 och 10 års ålder. Vid 10 års ålder visade barnen mer vuxenliknande rörelsemönster, men full planeringsförmåga uppnåddes först i vuxen ålder.

Variation i rörelsemönster. 

Barn med autism uppvisade större variation i sina rörelser, vilket tyder på mindre stabila rörelserepresentationer.

Visuo-motorisk integration.

Barn med typisk utveckling förbättrade sin förmåga att planera rörelser utifrån visuella intryck mellan 7 och 9 års ålder. Detta stöd var mindre effektivt för barn med autism, vilket tyder på en annorlunda utvecklingsbana för visuo-motorisk integration (visuo-motorisk integration innebär att barn med typisk utveckling visar att de blir bättre på att använda det de ser för att planera sina rörelser).

Studiens resultat visar på att det är viktigt att beakta utvecklingsaspekter i både forskning och praktik relaterat till motoriska svårigheter hos barn med autism.

– De svårigheter som framkommer för barn med autism kan vara viktiga att ta hänsyn till vid planering av insatser och i bemötande i vardagslivet, säger Anna Bäckström.

Avhandling: Läs hela avhandlingen

Källa: Umeå universitet.


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att visas


Annonser